Zondag 14 en Maandag 15 Maart - Reisverslag uit Mysore, India van Lo Kesselaer - WaarBenJij.nu Zondag 14 en Maandag 15 Maart - Reisverslag uit Mysore, India van Lo Kesselaer - WaarBenJij.nu

Zondag 14 en Maandag 15 Maart

Door: Lo

Blijf op de hoogte en volg Lo

15 Maart 2010 | India, Mysore

Zondag 14 Maart Etappe Mangalore – Mysore .

Kleine correctie het was geen 169 km maar 263km en de grootste hoogte 1238 meter.
Het is nu maandagmorgen 08.30 als ik dit schrijf. Als ik de vorige dag overzie , dan was het een tocht door de bergen, mooie natuur, de wegen afwisselend mooi vlak asfalt tot karresporen , waar de honden geen brood van lusten. Putholes van 40 cm. Natuurlijk ontbraken de technische ongemakken niet en ook nog een schokkende gebeurtenis.
Samengevat een lange zware vermoeiende dag van 13 uur.
Na de gebruikelijke ochtendrituelen vertrokken we om 07.45 uur. Even verder op de tank en de jerrycan vol en on the road. Kilometers vreten.
Als snel hadden de dukes problemen met hun Tuk . Hij sputterde en hield in. De gebruikelijke problemen van het vele stof. Caburateur schoonmaken, bougiekabel 1 cm inkorten voor beter kontakt en gaan weer. Door het vele rammelen , wordt de verbinding van de kabel en de bougiedop losser, waardoor er slecht kontakt ontstaat. De honeymooners waren door gereden want zij wilden in de volgende grote plaats een nieuwe cilinderkop kopen. Hun bougie was dol en kwam er niet meer uit. In Kasaragod stond Marieke bij de rotonde. Daniel was met een tuktuk taxi op zoek naar een nieuwe pet. (cilinderkop in brommertermen). Het was zondag , dus wat later bleek, monteur uit bed gebeld door de taxi man. En met gereedschap en nieuwe pet naar de rotonde. Je hoeft maar even stil te staan je motordeurtje open te maken en je hebt 20 indiers met zijn kop erin. De cilinderkop werd vervangen, nog wat foto's gemaakt door een locale persfiguur en karren weer. Door de bergen met flink dalen en klimmen ging het voort. Even nog een afslag in een dorp gemist. Je moet het maar weten, want borden kennen ze niet of niet te lezen. Een kleine 20 km omgereden. Terug naar Badiaka, naar Mulleria, Sullia, Madikeri en dan Eindbestemming Mysore. Maar weer op de weg ging het weer gestaag voort. IT2india, De dukes of India, Honeymoon en F.I.R.E. Sloot de rij. Plots bemerkte ik dat de achtervolgers verdwenen waren. Net reden ze er nog. Even gewacht. Er kwam niets. Wij terug. Daar stonden ze langs de kant. Alleen de Tuk van Fire zag er nu iets anders uit. Bij het nemen van een haarspeldbocht was het achterwiel gaan glijden over het rode greffel. Weer grip gekregen waardoor het blokkeerde en de Tuk op zijn kant ging. Hij gleed de greppel in waardoor hij doorkantelde op zijn kop. Gelukkig hadden Nico en Rob niets. Een paar schrammen, maar de tuk was helemaal scheef ingedeukt. Voorruit eruit, zeil gescheurd. Alles werd weer zo goed en zo kwaad met ducktape en ty-reps vastgemaakt.
En na 30 minuten reden we weer. Onderweg kwamen we nog een andere groep tegen die al drie uur met motorproblemen stond, maar de technici van de volgauto konden het nog niet vinden. (Bleek later een kapotte zuiger). Omdat de voorruit constructie van Fire het begon te begeven zonder ruit erin, werd die ook gedemonteerd, en een cabrio constructie werd gemaakt. Ondertussen was het al tegen vieren en nog 160 km te gaan. Rond zes uur moesten we nog 90 km . Om 19.00 is het namelijk pikdonker. Wat te doen ? Stoppen of doorrijden. Als we doorrijden zijn we er om half negen. De tijd hebben we morgen hard nodig om Fire weer op te knappen. Zo gezegd, zo gedaan.
Met nog 60 km in het donker te gaan reden we voort. Ik rij liever ' nachts in de woestijn dan op een tweebaans weg in Indie. Ongeloofelijk wat een malloten. Zonder licht, ossekarren op de weg. Auto's die de sterren met grootlicht willen aanlichten. Bussen die je van de weg afdrukken. Kortkom Kamikaze werk.
Gelukkig waren de laaste 20 kilometers vierbaans, zodat je minder last had van tegenliggers. Kapot, uitgeput , doorgezeten kwamen we in het hotel. Douchen eten en slapen.

Maandag 15 Maart Rustdag in Mysore.

Na een goede nachtrust , eeen lekkere douche. Ontbijtje , aan de bak.
Onze Tuk weer vertroetelen.
Caburateur uit elkaar , en schoonmaken, luchtfilter. Motorolie verversen. Cilinderkop erop en de pet schoonmaken. Even in de Tuk-Tuk taxi naar een Bajah dealer een nieuwe pakking halen.. Alle bouten weer nalopen en om 13.00 staat hij weer klaar voor de volgende etappes. Even douchen en naar het paleis in de stad. Even cultuur snuiven. Nadien nog even over de lokale markt gelopen. Lachen. Mannen en vrouwen achter typemachines, waar je brieven kunt laten typen. IT2INDIA ?????.
Om vijf uur nog even een plonsje en dan de avond zal wel weer het gebruikelijke worden. Gezellig eten met zijn allen in een of ander indiasche eetent. En ons elke keer weer verbazen hoe lekker het is en niets kost. Per persoon eten we per maaltijd inclusief drinken tussen de 200 en 300 rupees oftewel 3,60 en 5,20.
Waarbij dan de tafel volstaat inclusief allerlei lekkere starters.
Incredible INDIA.

Bij the way de tuk van Fire is vanmorgen naar een lokale werkplaats gebracht en aldoor wordt hij voor 5000 rupee compleet in orde gemaakt . Nieuwe voorgevel, rek voor het zeiltje, grote beurt etc. Ik ben benieuwd, om 19.00 uur klaar. Indiasche 19.00 uur, dan wordt het wel Middernacht of net voordat we vertrekken. We zullen het meemaken.

• 15 Maart 2010 - 15:02

René:

Hi Lo en Henk,

Als ik het zo allemaal lees kunnen jullie straks zo terecht bij de Wegenwacht, afdeling brommers! Graadje of 40 zie ik; pak een pilske van mij, zou ik zeggen! En later dit jaar weer zonder hulpmotor de berg weer op!

• 15 Maart 2010 - 16:41

Eus:

Geweldig heren,

India is een prachtig land,ik heb er zelf 5 weken rond getrokken, echter niet op deze bijzondere manier.

Veel plezier en geniet van alles.

Speciale groet aan Lo

Eus, Mieke en Sam

• 15 Maart 2010 - 16:52

Nr. 10:

Mannen, als ik dit zo lees dan gaan we volgend jaar met de complete selectie on tour;
    -techneuten genoeg:
    -bier en voedsel in overvloed(lappen hoeft alleen maar in het begin van de rally..);
    -vrouwelijk schoon onderweg...
    Geniet ervan komende week, boys; wij zorgen zondag, conform afspraak, voor de laatse 3 punten en dan mogen jullie weer aanhaken.

• 15 Maart 2010 - 17:01

Dunja:

Ha Henk,

en heb je een brief laten typen naar mij toe ???????

kizzels Dtje X

oja en groeten van Riet en Martin voor jullie en suc6 met de verdere rit

• 15 Maart 2010 - 22:04

Ronald:

Ha Lo,

Via de krant vernomen dat je een mooi reisje ging maken. Aan de foto's te zien gaat dat prima. Goede reis verder en blijven sleutelen.

Gr. Ronald Zuidema

• 16 Maart 2010 - 12:47

Mark:

He die Henk, Alles goed? Als ik het reisverslag zo lees moet je eigen karretje thuis weer heerlijk rijden. En voor een defecte ontsteking hoef je niet meer naar de garage, ook al is het garantie. Dat fix je gewoon ff zelf.